Een eigen koophuis; welke kosten mag ik aftrekken?

Blog van centraalmakelaardij

Bekijk koopwoningen direct als ze beschikbaar zijn met ons exclusieve woningaanbod. Met een aankoopmakelaar in de hand krijg je het aanbod al binnen voor het op Funda staat. En geef je jouw wensen door in onze woningzoeker, dan krijg je alleen de huizen in je inbox die het meest overeenkomen met waar jij naar op zoek bent. 

Als u een koophuis gaat kopen, mag u de aankoopkosten aftrekken van uw belastbaar inkomen. Ook de kosten voor een aankoopmakelaar zijn aftrekbaar. Welke andere kosten mag u nog meer aftrekken? In deze blog leest u alles over de aftrekbare kosten bij de aankoop van een woning.

De aankoopkosten van uw woning zijn aftrekbaar

De kosten die u maakt voor de aankoop van uw eigen woning, zijn aftrekbaar van uw belastbaar inkomen. Dit geldt ook als u een nieuwbouwwoning koopt. Hoeveel u mag aftrekken, is afhankelijk van uw inkomen. Op de website van de belastingdienst vind u meer informatie over de aankoopkosten die u kunt aftrekken.

Erfpacht

In Nederland is het niet ongewoon dat mensen een huis kopen dat op grond van iemand anders staat. Deze regeling staat bekend als erfpacht en vereist doorgaans dat de huiseigenaar een maandelijkse of jaarlijkse vergoeding betaalt aan de grondeigenaar. Gelukkig zijn deze betalingen fiscaal aftrekbaar, wat een zekere verlichting betekent voor degenen die onderworpen zijn aan erfpacht. Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle aankoop makelaarskosten in verband met erfpacht fiscaal aftrekbaar zijn. Het is daarom raadzaam om een belastingadviseur te raadplegen om er zeker van te zijn dat u de aftrek waarop u recht heeft volledig benut.

Hypotheekrente

Als u een huis koopt, kunt u de hypotheekrente aftrekken van uw aangifte inkomstenbelasting. U kunt de rente direct terugkrijgen. Wachten op de jaarlijkse aangifte die u doet bij de Belastingdienst is dus overbodig. Als u een voorlopige aanslag aanvraagt bij de Belastingdienst, krijgt u elke maand een bepaald bedrag terug. Bij de jaarlijkse aangifte wordt dit bedrag dan definitief vastgesteld, en als er een verschil is, wordt het gecorrigeerd.

Let op: een voorlopige aanslag loopt automatisch door. Omdat uw hypotheek in de loop der jaren afneemt (uw schuld wordt kleiner), hoeft u elk jaar minder rente te betalen. Daarom wordt het bedrag waar u recht op heeft ook lager; als u het niet aanpast, krijgt u te veel terug. Dit betekent dat u uiteindelijk geld verschuldigd kunt zijn aan de Belastingdienst. U kunt dit voorkomen door uw voorlopige aanslag jaarlijks aan te passen. U hoeft dit natuurlijk niet zelf te doen; uw aankoopmakelaar kan dit ook verzorgen tegen een kleine vergoeding (deze vergoeding is aftrekbaar). Wacht dus niet: neem vandaag nog contact op met uw aankoopmakelaar en zorg ervoor dat u het juiste bedrag terugkrijgt!

Advieskosten

Advieskosten kunnen worden afgetrokken van de aankoopprijs van een huis, maar alleen als u de aankoopmakelaar inhuurt. De advieskosten die u aan uw aankoopmakelaar betaalt, kunnen worden afgetrokken van de aankoopprijs, waardoor uw netto aankoopprijs lager is. Dit kan veel geld schelen. Als u echter geen aankoopmakelaar inschakelt, zijn de advieskosten niet aftrekbaar. Dus als u aan het overwegen bent om een aankoopmakelaar in te huren, weeg dan de kosten en voordelen tegen elkaar af. Het inhuren van een aankoopmakelaar kan goed uitpakken voor uw portemonnee en helpen bij het sluiten van een betere deal.

Taxatiekosten

Taxatiekosten zijn aftrekbaar van de aangifte inkomstenbelasting. Als u een aankoopmakelaar inhuurt om uw woning te taxeren, dan kunt u de kosten hiervoor aftrekken. Het is belangrijk om de kosten van de taxatie te weten, omdat de geldverstrekker vaak eist dat de woning getaxeerd wordt voordat hij u de lening aanbiedt. Een aankoopmakelaar kan ervoor zorgen dat u de juiste kosten aanrekent, zodat u niet meer betaalt dan nodig is.

Notariskosten en kadastrale kosten

Notariskosten zijn kosten die u betaalt aan de notaris voor het opstellen en registreren van de hypotheekakte. Kadastrale kosten zijn kosten die u betaalt aan het Kadaster voor het registreren van de akte in het Kadaster. Beide kosten mag u aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting.

U weet nu welke kosten u wel en niet mag aftrekken. Het is nogal wat informatie: duizelt het u een beetje en besteed u dit alles graag uit? Wij helpen u graag! Neem nu contact met ons op voor meer informatie en een afspraak met één van onze aankoopmakelaars.

Neem contact met ons op